esemény
AERO SAPIENS | Baranyai Levente | A38 Kiállítóhely

kurátor | Kurdy Fehér János

megnyitó | 2017. május 16. 18:00

web | http://petrys.hu

a kiállítás bezárása | 2017. junius 6.

cím | A38 Kiállítóhely

Térkép

Szeretettel meghívjuk 2017. május 16-án 18 órára

Baranyai Levente AERO SAPIENS című kiállítására az A38 kiállítótermébe.

A kiállítást Kurdy Fehér János nyitja meg.

A kiállítás megtekinthető 2017. május 17-től 22-ig.

Kérjük, látogatás előtt egyeztessen a következő telefonszámon:+36 1 464 39 40!

Cím: A38 Hajó, Petőfi híd budai hídfő

 

2017. 05. 16.
11.00-13.00:
Baranyai Levente festőművész legújabb munkáit bemutató művészeti album és kiállítás sajtótájékoztatója
18.00:
Baranyai Levente kiállításának megnyitója

„Baranyai Levente több mint két évtizede festi elkötelezetten a Föld portréját. A mintegy százhatvan darab festményéből összeálló kivételes festészeti életműve egy sajátos, a művész által kifejlesztett archeológián alapul. Olyan tereket, tájakat, létesítményeket láthatunk vásznain, amelyek lentről, azaz a földi felszínről nem érzékelhetők, vagy a jelenben már nem láthatók, mert rég elpusztultak már, vagy soha nem is léteztek, vagy lerombolásuk előtti utolsó pillanatban vagyunk. Baranyai archeológiai kutatóárka úgy „utaztatja” nézőit, hogy a teret és az időt, az ismertet és a kikövetkeztethetőt túrja fel festőkésével. Baranyai expedíciója azonban legalább annyira tényszerű és kritikai, mint minden más régészeti kaland. A feltárt múltbeli alakzatok által mozgásba hozza a meglévő emberi tudást, az azt kipótló képzelőerőt és a következtetésekből levonható jövő iránti felelősséget.
A festő ciklusokba rendezi és tárolja archeológia eredményeit. A Baranyai által előálló leletek némelykor megtévesztésig hasonlónak mutatkoznak bizonyos légifelvételekhez, de mindig mások, többek, pontosabbak, időnként manifesztum szerűek. Baranyai a valós térben és időben elkülönülő természeti és civilizatorikus erőket és következményeket összevonja, rétegekre vágja. Majd a látvány részévé teszi és egyszerre és ugyanazon felszínen ábrázolja.
Festészetében a földi távok az ember múltbeli és jövőbeli távlatait és szűküléseit is kiadják és megmutatják. A Föld és az ember eddigi történetében a távlat a hódítással, a megismerést követő kiaknázással párosult. Baranyai a távlatot kimenti a hatalom markából és az általános szemlélődésünk és lehetséges kritikai álláspontunk aktív részévé teszi. Rámutat, hogy a távlat lerombolásától és hiányától bezártakká, zavarodottakká válunk és rossz, némelykor katasztrofális döntéseket hozunk. A Baranyai féle távolságban az ember belső megfigyelő és értelmező képessége ugyan úgy helyett kapott, mint az emberi érzékelést meghosszabbító technikai és technológiai interfészek, illetve együttes kölcsönhatásuk.
Míg a Baranyai festmények tartalmai az igazságérzetet borzolják, addig színei és formái a lélek szépérzetét bizsergetik, és talán pont abban a ritmusban, ahogy az agy köti össze az igazságot a boldogságérzettel. Egyszerre nyit és zár, kitartó és megújuló. Képeinek tartalmi és formai örvényében átjárhatóvá válik, egymásba kapcsolódik a manufakturális eljárás és a technológiai episztémé. Látványából adódóan transzparens, azonban minél tovább nézzük, annál titkosabb, enigmatikus rétegek tűnnek elő. Például a festészet szín és perspektíva tudásának hagyományos fegyverzetére gondolok, és azokra a gerilla mémekre, amelyek minduntalan megkísértik: a narratív tényfeltárásra, a fotóra, a filmre, a dizájnra, vagy a végsőkig vitt absztrakcióra.”
Részlet Kurdy Fehér János: A Baranyai archeológia című bevezető esszéjéből

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.