esemény
Kurátori tárlatvezetés a Különutak című kiállításon | Karl-Heinz Adler és a magyar absztrakció | Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum

kurátor | Branczik Márta, Leposa Zsóka

megnyitó | 2017. junius 17. 15:00

web | http://www.fovarosikeptar.hu/

a kiállítás bezárása | 2017. szeptember 17.

cím | Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár, 1037 Budapest, Kiscelli utca 108.

Térkép

Ismerős épületek, elfeledett és megsemmisített alkotások

Branczik Márta és Leposa Zsóka tárletvezetése


Absztrakt képzőművészet modern épületeken - Különutak a Kiscelli Múzeumban

Kiscelli Múzeum kiállítása az 1960-as és 1980-as évek közötti időszak absztrakt képzőművészetének és a korabeli épületdíszítés viszonyát mutatja be. A kurátorok különböző megközelítésből azt vizsgálják, hogy a szocialista időszakban kevésbé tolerált absztrakt művészet különböző jelenségei a tiltások ellenére milyen formákon keresztül tudtak érvényesülni. Erre utal a kiállítás címe is. Különutakat jártak be a művészek a hivatalos megbízásokban, ahol a „síkdekoráció” vagy „dekoratív plasztika” fogalmainak örve alatt nagyobb szabadságot élveztek, mint a szűkre szabott és cenzúrázott kiállítási lehetőségekben. A hatvanas évek elejétől ugyananis – a szocreál építészeti stílus után – újra teret kapott a modern építészet. A modern épületek modern díszítményeket kívántak, így a szocializmusnak ezen a szűk mezsgyéjén egyszerre valósult meg a megrendelői, a kultúrpolitikai és a művészi igény az absztrakt képzőművészeti alkotások létrejöttére.
Műtárgyak, épületfotók, az építészekkel és művészekkel folytatott interjúk, valamint irattári dokumentációk bemutatásán keresztül láthatunk bele a hetvenes-nyolcvanas évek ellentmondásos kultúrpolitikai viszonyrendszerébe.
 

Városi séta - Absztrakció kint és bent Budapest térkép

Ezzel a kiállítással a múzeum olyan elfeledett vagy megsemmisült köztéri munkákra hívja fel a figyelmet, amelyek a városkép részeként szinte észrevétlenül ivódtak be különböző generációk emlékezetébe. Noha vizuális kultúránk részei voltak, épp a közelmúltban tűntek el tömegesen a szemünk elől (pl. Szervita téri postaépület díszei). Különböző okok vezetnek a művek pusztulásához: gyakori, hogy az elavultnak ítélt épületeket lebontják és a „szocialistának” bélyegzett műveket értéktelennek ítélve kidobják vagy raktárba szállítják. Másfelől a tárgyak egy része a korszak művészettörténeti újraértékelésének jegyében a műkereskedelembe kerül, és Magyarországon vagy külföldön talál gyűjtőre.


A kiállítás egyik tudatos célkitűzése az értékmentés, ráirányítani a figyelmet rejtőzködő városi értékeinkre. A Kiscelli Múzeum a köztéri képzőművészet legfontosabb online adatbázisával, a Köztérképpel együttműködésben kilép a múzeum falain kívülre, és ezzel egész Budapestre kiterjeszti a témával kapcsolatos vizsgálódásait. A városi műalkotások felfedezésére készített térkép segítségével az érdeklődők a helyszínen is megnézhetik a Kiscelli Múzeumban bemutatott munkák máig megmaradt darabjait – például a Déli pályaudvar falplasztikáit, vagy a ma Mariott néven ismert, egykori Hotel Duna Intercontinental épületének díszítését. Emellett azokat a műveket is felkereshetik, amelyek nem kerültek bele a kiállítási válogatásba.
A nyomozás azonban ezen a ponton sem ér véget: a múzeum felhívást tesz közzé hasonló műtárgyak felkutatására, a közönséget is bevonva a kutatómunkába. Így megvalósul a múzeumnak az a vállalt missziója is, hogy a város tereit kitágított múzeumként, a múzeumot pedig diszkurzív térként értelmezze.


Absztrakció kint és bent térkép letölthető innen: 
https://absztrakt-kiscelli.kozterkep.hu/img/kiscelli_absztrakcio_terkep.pdf
Online országos térkép a Köztérkép honlapján: https://absztrakt-kiscelli.kozterkep.hu/

Kép: Józsa Bálint – Kovács Ferenc: Dinamikus dombormű, Déli pályaudvar, aluljáró végfal, Budapest, 1974, Fotó Lazlo Lugosi

Film: Józsa Bálint kőplasztikái, Budapest Videó
 

Jótanács

Az ikOn adatbázisába feltöltött események az artRoll oldalakon azonnal láthatóvá válnak.