esemény
Új mitológia | Olga Tobreluts | Műcsarnok

megnyitó | 2017. szeptember 5. 17:00

web | http://mucsarnok.hu/kiallitaso...

a kiállítás bezárása | 2017. október 29.

cím | Műcsarnok

Térkép

Az Új mitológia című kiállítás Olga Tobreluts orosz képzőművész 1995 és 2017 közötti három alkotói periódusát mutatja be.
Tobreluts művészete a 90-es évek elején vett radikális fordulatot, ekkor tért át a festészetről a fotóval és 3D modellezéssel kiegészített számítógépes grafikára. Az a törekvése, hogy az emberi testet a valós látványt megközelítő 3D modellezéssel ábrázolja, az orosz új akadémizmus irányzatához kapcsolódik. Az 1989-ban megalakult Új Akadémia a kortárs orosz művészet jelentős mozgalma. Tobreluts 1994-től tagja az Akadémiának, és mint az Új Technológiák tanszékének vezetője, az irányzat egyik hajtóereje lett. Bruce Sterling szerint ő a „trójai Heléna videókamerával és számítógéppel”. Több alkotása a mozgalom emblematikus darabjává vált. A mitológia és történelem alapjaiból kiindulva Olga Tobreluts egy új valóságot épít, amely túllép a történelmi kontextuson, és inkább  a jelenhez kapcsolódik. Ornamentális mítoszai akár a hagyományos mitológia elemeit használják, akár nem, mindegyik a máról beszél. Valójában Tobreluts történetei rendkívül hatásos művészi trükkök, ezzel válnak befogadhatóvá a mai közönség számára. Változatos formákkal értelmezi újra a nyugati kultúra történetének fontos mitológiai alakjait, és ezekben a sajátos mítosz-konstrukciókban ki-ki felfedezheti a saját mindennapi környezetét.
A 90-es évek elején készített Modellek sorozatában Tobreluts antik szobrokat keltett életre, valósághű testet adott nekik és divatmárkák ruháiba öltöztette őket. A sorozat elnyerte a németországi Griffelkunst legjobb európai számítógépes grafikáért járó első díját. 1999-ben a londoni Tate Gallery Egek című kiállításán új sorozatot mutatott be Szent alakok címmel, melyben régi portrék új arcot kaptak.
Médiamunkáiban egy lépéssel a művészet technikai fejlődése előtt jár, olyan felfedező utakon, amelyeket a következő generációk médiaművészei is követni fognak. Munkásságát nemzetközi figyelem kíséri, számos díjat nyert, alkotásai olyan folyóiratok címlapjára kerülnek, mint az ART, az ATTITUDE, vagy az Observer Magazine. A 2000-es években kezdett dolgozni a Henrik Ibsen azonos című drámája alapján készülő, 54 képből álló A császár és a galileai című grandiózus projekten, amelyet az oslói Henie Onstad Museumban, illetve a szentpétervári Orosz Múzeumban mutatott be. 2015-ben a budapesti Ludwig Múzeumnak a szentpétervári új akadémizmus retrospektív kiállításához készült plakátján az ő munkája szerepelt.
2003-tól szinte teljesen felhagyott a médiaművészettel, és visszatért a festészethez. Hagyományos festészeti technikákkal fejleszti tovább festői világát, ezzel párhuzamosan a festékek kémiai összetételével kísérletezik, amivel a fényábrázolás festészeti lehetőségeit igyekszik szélesíteni. 2016-ban egy képsorozatáért az orosz Művészeti Akadémia tiszteletbeli akadémikusává választotta.


Antonio Geuza

Jótanács

Ha egy intézmény nevére kattint, akkor az ikOn megmutatja az intézmény adatait és azt, hogy milyen események lesznek ebben az intézményben.