esemény
KLÁJÓ ADRIÁN – PREMIX | THE ESSENCE OF RURALITY | KLÁJÓ ADRIÁN | cARTc

kurátor | Koller Ágnes

megnyitó | 2017. szeptember 28. 19:00

a kiállítást megnyitja | Szombathy Bálint, képzőművész, író, műkritikus

web | http://www.cartc.hu

a kiállítás bezárása | 2017. október 21.

cím | cARTc Project Space, Lónyay utca 31. (Gregersen Contemporary Art Point)

Térkép

KLÁJÓ ADRIÁN – PREMIX | THE ESSENCE OF RURALITY
Megnyitó: 2017. 09. 28. (csütörtök) 19:00
Megnyitja: Szombathy Bálint, képzőművész, író, műkritikus
Kurátor: Koller Ágnes

Nyitva: 2017. 09.29 – 2017. 10. 14.
Helyszín: cARTc Project Space, Lónyay utca 31. (Gregersen Contemporary Art Point)


Nyers fadeszkák, kiszáradt birsalmák, némi korom és hangos szúpercegés: a vidéki élet alapvető esszenciái konfrontálódnak Klájó Adrián kiállításán a steril, fehérre mázolt galériatérrel. Olyan mezőgazdasági eszközökből létrehozott objektek ezek, melyeknek esztétikuma előtérbe kerül a szigorú funkcionalitás helyett.

Az alig 1000 lakost számláló Gunarason (Szerbia, Vajdaság) élő művész közvetlen környezetét használja alapanyagként. Apró intervenciókat végez itatókon, vödrökön, ósdi szekrényeken. Ezáltal megfosztja őket legfontosabb hasznuktól, hogy a minél könnyedebb és precízebb munkavégzés tárgyai lehessenek. Szigorúan kontrollált, de annál visszafogottabb beavatkozások ezek, melynek köszönhetően új tartalom születik. Így válik a kortárs képzőművészet formai vizsgálódásának tárgyává és a nagyvárosi kultúrához szokott szem groteszk csemegéjévé.

Klájó tevékenysége több annál, mint játékos és hóbortos gyűjtögetés, kreatív barkácsolás. Az arte povera hagyományaihoz visszanyúlva emel ki a lomokból egy-egy tárgyat, amivel elnéptelenedő falvak ok-okozati összefüggéseit feszegeti. A ’60-as évek ready-made és objekt művészetének középpontjában a tömegkultúra és a nagyvárosi életmód kritikája állt. Korunkban azonban ezek a kulturális viszonyok nem merülnek ki a metropoliszokban és vonzáskörzetükben, az ipari fejlődés, a digitális technológiák korlátok nélkül szivárognak be a legapróbb falvakba is. A városi kultúrával való találkozás azonban ebben az esetben nem közvetlen, a különböző csatornákból táplálkozó, a nagyvárostól mégis szegregált személy sajátjának érzi a tapasztalatot, mely nem az övé, és nem is teljesen hű képe a valóságnak. Sajátos egyvelege jön így létre különböző szubkultúráknak, kiknek nagyszülei még a földeken arattak, az most talán a közösségi oldalak „jópofa” virtuális mezőgazdasági játékával játszik. Vajon eltűnhet-e a népi kultúrában gyökerező ízlés? Hogyan folytatódik ez a jelenség? Mit nyújthatnak a ma emberének ezek a hagyományok?

Klájó mindennapi környezetének ruralitásából meríti inspirációit, tárgyak történeteit meséli el, és melankóliával vegyes iróniával járja körül ezeket a kérdéseket, melyekre még ő maga is keresi a választ. Művei sajátos szépséget hordoznak magukban, melyet rothadt almák kényszeresen precíz elrendezése vagy az omladozó vakolat falon megjelenő mintázatai jelenthetnek. Galériatérbe kerülve ezek a jelenségek elvesztik jogosultságukat. Használhatatlanságuk által újjáértelmezett elemekké válnak, látványosságokká, melyek, mint régészeti leletek őrzik magukon egy kor lenyomatait.

Klájó Adrián jelenleg az Újvidéki Egyetem, Művészeti Akadémia festő szakos hallgatója.

 

Jótanács

Ha egy intézmény nevére kattint, akkor az ikOn megmutatja az intézmény adatait és azt, hogy milyen események lesznek ebben az intézményben.