esemény
Rétegelt jelenlét/Layered Presence | Finissage | Freund Éva | K. A. S. Galéria

megnyitó | 2018. december 2. 18:00

web | https://www.facebook.com/event...

cím | K.A.S. Galéria, 1114 Budapest, Bartók Béla út 9.

Térkép

Szeretettel hívunk titeket Freund Éva kiállításához kapcsolódó záróeseményre vasárnap a K.A.S. Galériába!
 

FEKETE TÁNC – butoh performance
 

A perfomansz során a háttérben meghúzódó árnyvilági tartalmak, árnyék-létek kerülnek előtérbe. A kiállításon megidézett rétegek, mint emlékek, mint narratíva-foszlányok, a zene és a mozgás oda-vissza ható improvizatív interakciójaként születnek egy, a kiállítás mélyebb antropológiai rétegeire reflektáló performansszá.
 

Előadják:
 

Hrotkó Heléna
Varga Heni
Kontúr Balázs
Gyöngy Dániel

 

Zene: Bolcsó Bálint
 

"Freund Éva Rétegelt jelenlét című kiállítása egy poszthumán archeológiai kutatás leleteit bontja ki és tárja fel a K.A.S. Galériában. Az ember utáni tekintet számára felkínált installáció a térteremtő és jelentő gyakorlatok összefonódását mutatja fel egy városarcheológiai kontextusban, egy hely („utcasarok”) kijelölésének és megélésének viszonyrendszerét. Ugyanakkor „a helyek töredékes, rejtekező történetek; múltak, melyeket a másik csent el az olvashatóságtól; összezsúfolt idők, melyeket ki lehet ugyan bontani, ám inkább úgy vannak jelen, mint várakozó, rejtvénynek megmaradó elbeszélések.” (Michel de Certau: A cselekvés művészete, fordította Sajó Sándor és mások, Kijárat Kiadó, 2010. 133.) A Freund által kipreparált rejtekező történet sem hordoz tiszta formákat, inkább a város romjai alól, egy logosz nélküli archívumból kimentett „sérült fájlként” működik. Az összezsúfolt idők egymásra rakódó jelenlétmaradványokat hordoznak, melyek nem rekonstruálhatók hézagmentesen. Az urbánus humán életforma olvashatatlan, illetve a „hiba esztétikája”(Kim Cascone) mentén zajok, törések és elcsúszások viszonyrendszere mentén hoz létre egy hipnotikus ásatási helyszínt. Az installáció által színre vitt jelenlét-amalgátumnak három rétege van. A galéria előtti utca fényviszonyaiból kódolt és a falra vetített árnyékmintázatok, mint vizuális archeológiai dimenzió, a hely történeteire reflektáló interjútöredékek szétzajosított felvételei, mint szónikus archeológiai dimenzió, illetve egy meditációs sarok, mint pszichoarcheológiai dimenzió. A látogató ezek között a jelenlétdimenziók között bolyongva járja be a kiállítást, noha az otthonosság élményét a vizuális és szónikus dimenziók folyamatosan megvonják, hiszen a kint és bent térindexeinek összezavarása, illetve a hangtöredékek jelentéstelenítő („zúzalékos”) minősége egyfajta „kísérteties küszöbbé”(Georges Didi-Huberman) avatja az ásatási helyszínt. A meditációs sarok az ambivalens impulzusok közepette a jelenlét rögzítésével kecsegtet, noha a rejtekező történethez ez se visz feltétlenül közelebb, inkább önnön rejtekezésünk túlhajtásával kínál szökésvonalat a kavargó városörvény hullámaiból. "
/Nemes Z. Márió/

K.A.S. Galéria
1114 Budapest, Bartók Béla út 9.
Tel.: +36 30 906 1764
kasgaleria@gmail.com
facebook.com/kasgaleria
instagram.com/kasgaleria
kasgaleria.tumblr.com
 

Jótanács

Az ikOn artKomm levelek nem mindenben helyettesítik a postai meghívókat, de az ikOn használatával intézményenként átlagosan 4 havonta sprólható meg annyi papír, amennyi egy fa életét jelent(het)i.