esemény
Csörgő Attila: Inverz kartográfia | Csörgő Attila | Trafó Galéria

megnyitó | 2024. április 19. 19:00

a kiállítást megnyitja | Vasák Benedek ex-művészettörténész, filmesztéta

web | https://trafo.hu/trafo_galeria...

a kiállítás bezárása | 2024. junius 9.

cím | Trafó Galéria

Térkép

Megnyitó: 2024. április 19. (péntek) 19:00, Trafó Galéria
Látogatható: 2024. április 20 - június 9.

A kiállítást megnyitja: Vasák Benedek ex-művészettörténész, filmesztéta

Csörgő Attila törékeny egyensúlyi helyzeteket, esetlegesnek és sérülékenynek ható struktúrákat, és olyan pillanatnyi együttállásokat hoz létre, melyek képesek megingatni, vagy akár újrarendezni azt a nézőpontot, amelyből a körülöttünk lévő világra tekintünk, és kifordítani azokat a (matematikai, geometriai és fizikai) rendszereket, amiken amúgy ezek a struktúrák maguk is alapulnak. Ez a hozzáállás nemcsak Csörgő művészeti gyakorlatára, hanem jelen esetben a Trafó Galéria terére vonatkoztatva is érvényes.

„[Mint] találomra odaöntött dolgok halmaza, olyan a legszebb rend.” A Hérakleitosztól származó gondolat Csörgő értelmezésében azzal egészül ki, hogy létezhet olyan nézőpont, ahonnan a találomra odaöntött dolgok mégis rendezettséget mutatnak. A galéria terében látszólag véletlenszerűen szétszórt ragasztószalag csíkok és amorf elemek pontosan szerkesztett formákká állnak össze a nyomtatott fotókon, miután Csörgő a térről készült képeket különböző térképészeti leképzéseknek vetette alá. A leképzések eltérő logikájából adódóan a galéria tere különböző módokon torzul, azonban mindegyiken megjelenik ugyanaz a geometriai alapforma: a négyzet.

A Föld felszínén lévő pontok síkon való ábrázolását lehetővé tevő térképészeti vetületek a kijelölt nézőponttól, a térkép céljától, felhasználási területétől, vagy akár az adott társadalmi világképtől függően nagyon különböző torzításokat eredményeznek. Csörgő inverz kartográfiája három térképészeti vetület logikáját fordítja ki és vetíti vissza a térbe úgy, hogy az adott pontokat a gömb felszíne (földgömb) helyett egy képzeletbeli gömb belső felületén (csillaggömb) jeleníti meg, és így a nézőpont a külső, mindent látó pozícióból a gömb közepébe kerül át.  A különböző nézőpontok és – a más-más történelmi időkben készült, eltérő célok mentén kidolgozott – leképzési rendszerek egymásmelletisége egy többnézőpontú rendszert hoz létre, melyben a találomra odaöntött dolgok újra és újra összerendeződnek.

Csörgő Attila (1965) műveiben a fotográfia, a szobrászat és a rajz médiumait ötvözi. Matematikai, fizikai, geometriai, optikai vagy egyéb tudományos kérdésfelvetésekből kiinduló művei a rend és a rendetlenség közötti állapotok között mozogva, vagy ellentétes irányú erők között egyensúlyozva fordítják ki, zavarják össze, vagy bonyolítják tovább a saját maguk számára meghatározott rendszert, és fogalmaznak meg kétségeket a valóság konstruáltságával és az észlelés mechanizmusaival kapcsolatban.
Csörgő Attila 1988 és 1994 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő- illetve intermédia szakán tanult, 1993-ban az amszterdami Rijksakademie van beeldende Kunsten szobrász szakának hallgatója volt. 1998-ban Smohay-díjat, 2001-ben Munkácsy-díjat kapott, 2008-ban a Nam June Paik Award díjazottja. Számos egyéni kiállítása és csoportos tárlaton való részvétele mellett szerepelt a 22. São Paulo-i Biennálén (1994), a Velencei Biennálén (1999 és 2017) és a Documenta 13-on (2012). Szólókiállításai külföldön többek között a ljubljanai SKUC Gallery és Galerija Gregor Podnar, a New York-i Art in General, a bialystoki Galeria Arsenal, a luxemburgi MUDAM, a Kunsthalle Mainz, a párizsi Palais de Tokyo, a bécsi Secession, az esseni Museum Folkwang im RWE Turm és a Hamburger Kunsthalle – Galerie der Gegenwart intézményekben voltak láthatóak. Hazai egyéni kiállításainak a Budapest Galéria, a Ludwig Múzeum, a székesfehérvári Szent István Király Múzeum, a Vintage Galéria és a Glassyard Galéria adott otthont. Jelenleg Varsóban él és dolgozik.
Munkái számos közgyűjteményben, többek között a párizsi Centre Pompidou, a varsói Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle, a párizsi CNAP–Centre National des Arts Plastiques, a zürichi Museum Haus Konstruktiv, a luxemburgi MUDAM, Musée d´Art Modern Grand Duc Jean, a budapesti Ludwig Múzeum és a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet (ICA-D) gyűjteményében megtalálhatóak.

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap, Káli Kövek

további információ

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.