esemény
Kibillent harmónia -- Schrödinger jaguárja | Gaál Kata, Orr Máté | Várfok Galéria

megnyitó | 2021. szeptember 16. 19:00

a kiállítás bezárása | 2021. november 6.

Gaál Kata: Kibillent harmónia
 
Gaál Kata (Budapest, 1984) 2017-ben végzett a Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán. Kísérletező, autonóm szemléletmódú alkotó, aki jellegzetes képi világot alakított ki. Sajátos kollázs- és montázstechnikájával a legkülönbözőbb anyagokat építi be aprólékosan kidolgozott alkotásaiba, részletgazdag, reliefszerű felületeket hozva létre. Gaál Kata az anyagba írja történeteit. A kompozíciók alapját képező elhasznált fatáblák már önmagukban történetek hordozói, ahogyan a rájuk kerülő anyagok is - fényes csoki papír, műanyag, csipke – melyek a jeleneteken új minőséget, szerepet kapnak.
 
Gaál munkáit legtöbbször személyes tapasztalatai ihletik, így aktuális, mindenkit érintő kérdésekkel foglalkozik. Már Instabil című monumentális diplomamunkáján, mely most újra kiállításra kerül, markáns társadalomkritikai hang jelent meg. Ott kifejezetten a férfi és a női sztereotípiákat, szerepeket járta körbe, majd később az anyák és a gyermekek kerültek előtérbe. A valóság, a mesevilág és a virtuális tér csap össze legújabb művein. Kibillent helyzetek és visszás emberi kapcsolatokat tár elénk. A gombostűk, Gaál Kata védjegyei, továbbra is behálózzák a képeket. Anyagot rögzítő szerepükön túl, Gaál ezzel erősíti fel az üzenetet, miszerint a ruhák, meghatározzák viselőiket. A tűben ott van a drasztikus érzet, hogy fel vagyunk szögezve, be vagyunk merevítve egy szituációba. Ruháink hordozzák tulajdonságainkat, azt, hogy honnan jövünk, hogyan éljük a mindennapjainkat, megpecsételnek bennünket.
 
Orr Máté: Schrödinger jaguárja
 
Orr Máté (Veszprém, 1985) a Képzőművészeti Egyetem festő szakának elvégzése után 2011-től számos egyéni és csoportos kiállítás keretében mutatkozott be Magyarországon. Képei több külföldi kiállításon és művészeti vásáron szerepeltek, köztük Monacóban, Dél-Koreában, Kínában, Németországban, Szlovákiában és az Egyesült Királyságban is.
 
A groteszk és a harmonikus, a valódi és a szimbolikus, valamint a naturalisztikusan megfestett és a sematikus formák kontrasztja jellemzi alkotásait. Orr Máté művei konkrét festészeti hagyományokra emlékeztetnek, de mégsem ezek egyszerű felidézései. A sötét, homogén háttérben megfestett jelenetek egyaránt idézik a holland festészet aranykorát, Hieronymus Bosch hibrid alakjait, és a 20. századi francia szürrealizmust.
 
Legújabb alkotásainak főszereplői mindenki által ismert lények, de a jelenetek összeütköznek a természetről alkotott elvárásainkkal. Utalnak ugyan a 19. századi állatfestők képeire, csendéleteire, ahol a készítők a természet rendjét akarták szépségében vagy drámaiságában megragadni, azonban Orr Máté művein a motívumok nem úgy szerepelnek egymás mellett, ahogyan egy természetfilmben láthatóak, erre utal a kiállítás címe is.
 
Orr Máté a feszültséget keresi, ahol az ábrázolás még hihető, de a téma már egyértelműen kívül esik a természet rendjén. A részletek gazdagsága a kép nézésének ritmusát hivatott lelassítani, hasonlóan egy regényben olvasható részletes leíráshoz. Mert ha szokatlant tapasztalunk, fontos, hogy időt töltsünk a megfigyelésével, mielőtt ítéletet mondanánk róla.

 

Jótanács

Az ikOn artKomm levelek nem mindenben helyettesítik a postai meghívókat, de az ikOn használatával intézményenként átlagosan 4 havonta sprólható meg annyi papír, amennyi egy fa életét jelent(het)i.