esemény

A határ fogalma alapvetően kijelöl, kizár és elválaszt; elkülönít valamit ami „itt” van, valamitől, ami „odaát” marad. Ugyanakkor határok kapcsán nemcsak egyértelműen kirajzolódó választóvonalakra gondolhatunk: léteznek láthatatlan, bizonytalan és változó határok is. Ilyenek a test, az ízlés, az erkölcs, a szexualitás, a nyelv, az identitás vagy éppen a művészet határai. Ezek a határélmények mindennapjaink részét képezik, alakítják gondolkodásunkat, meghatározzák, hogyan viszonyulunk önmagunkhoz és a világhoz.

A  2024/25-ös Budapest Art Mentor Program lezárásaként megvalósuló Felfedezők 7.0 – Határpróbák című csoportos kiállításon 14 feltörekvő képzőművész arra vállalkozik, hogy a határ fogalmát mint az emberi tapasztalat alapmintázatát és a művészeti gondolkodás meghatározó mozzanatát vizsgálja.  Munkáikban többek között megjelennek a belső és külső határok kérdései, a test korlátai, a komfortzóna elhagyásának tapasztalata, az emlékezés és felejtés határterei, valamint a transzcendens és testi világ összeérési pontjai. Emellett felvetődnek a műfaji határok kérdései, vagy éppen a mű, a néző és a művész közötti átjárás lehetőségei.

A 20. századi filozófia fontos felismerése volt, hogy a határok nem örökérvényűek, hanem folyamatosan újrarajzolódnak. Michel Foucault, Georges Bataille, Jacques Derrida, vagy Maurice Blanchot gondolkodásában a határ nem egyszerű lezárásként, hanem olyan tapasztalatként jelenik meg, amelyben egyszerre rejlik tiltás és lehetőség. A határok és átlépésük, a határszegés (transzgresszió) gondolata nem csupán ismeretelméleti, etikai kérdésében mutatta meg relevanciáját, de utat tört magának az esztétika, a művészet irányába is. A határ soha nem pusztán vonal vagy küszöb, hanem olyan tapasztalat, amely egyszerre korlátoz és késztet átlépésre. A transzgresszió filozófiája abból a tapasztalatból indul ki, hogy életünk során újra és újra határhelyzetekbe kerülünk. Bataille szerint ilyen tapasztalat a halál, az erotika vagy a művészet, amelyek arra késztetnek bennünket, hogy olyan határokat próbáljunk átlépni, amelyek elvileg áthághatatlanok. Ezek lehetnek a saját testünk vagy tudatunk határai, amelyek megakadályozzák, hogy teljesen hozzáférjünk önmagunkon túli létezőkhöz, például egy másik emberhez. Foucault a szexualitás felől közelítette meg a kérdést, és úgy vélte: a határ önmagunkon belül rajzolódik ki, és egyúttal saját létezésünk, tapasztalatunk kereteit határozza meg. Mindkettejük gondolatmenetében közös, hogy a határélmény nem pusztán az átlépés lehetőségét kínálja, hanem egyben az áthaladás problematikusságát is láthatóvá teszi.

A kiállításon szereplő művek alapján a határok új utak kiindulópontjait is jelölhetik. Minden határhelyzet arra késztet, hogy újragondoljuk saját viszonyainkat: mi választ el és mi köt össze bennünket? A kiállító művészek a határban nem a lezárást, hanem a lehetőséget hangsúlyozzák: a másikhoz való közeledés, a szabályok megkérdőjelezése és önmagunk felfedezésének lehetőségét.

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.